Menu

مجموعه انتشارات علمی و فرهنگی مرکز

 

پارک علم و فناوری                     

عنوان کتاب:
آنچه که باید درباره پارک علم و فناوری بدانید...

منتشر کننده:
مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

تعداد صفحات:
20 صفحه

نوع فرمت قابل دانلود:

PDF

مقدمه:

امروزه خلق ثروت بر پایه علم و فناوری یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه جوامع بشری محسوب می­شود. در کشور ما نیز با ابلاغ سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بر این مهم و به فعال­سازی کلیه امکانات و منابع کشور به منظور توسعه کارآفرینی تأکید ویژه شده است. بی شک برای تحقق این اهداف نیازمند سازوکارها و زیرساخت­های مناسب می­باشیم...

مرکز رشد یکی از ابزارهایی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارایه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه شکل­گیری شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود.

در این مجلد اطلاعاتی درباره پارک­های علم و فناوری و نقش و جایگاه آن­ها نقل شده است. این اطلاعات در قالب پرسش و پاسخ مطرح و سعی شده است اطلاعاتی را که لازم است قبل از مراجعه به پارک­های علم و فناوری از آن مطلع باشید را پوشش دهد.

 

 

مرکز رشد  

عنوان کتاب:
آنچه که باید درباره مرکز رشد بدانید...

منتشر کننده:
مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

تعداد صفحات:
16 صفحه

نوع فرمت قابل دانلود:

PDF

مقدمه:

امروزه خلق ثروت بر پایه علم و فناوری یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه جوامع بشری محسوب می­شود. در کشور ما نیز با ابلاغ سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بر این مهم و به فعال­سازی کلیه امکانات و منابع کشور به منظور توسعه کارآفرینی تأکید ویژه شده است. بی شک برای تحقق این اهداف نیازمند سازوکارها و زیرساخت­های مناسب می­باشیم...

مرکز رشد یکی از ابزارهایی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارایه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه شکل­گیری شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود.

در این مجلد اطلاعاتی درباره مراکز رشد و نقش و جایگاه آن­ها نقل شده است. این اطلاعات در قالب پرسش و پاسخ مطرح و سعی شده است اطلاعاتی را که لازم است قبل از مراجعه به مراکز رشد از آن مطلع باشید را پوشش دهد.

 
استارت آپ  

عنوان کتاب:
آنچه که باید درباره استارت‌آپ بدانید...

منتشر کننده:
مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

تعداد صفحات:
24 صفحه

نوع فرمت قابل دانلود:

PDF

مقدمه:

امروزه خلق ثروت بر پایه علم و فناوری یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه جوامع بشری محسوب می­شود. در کشور ما نیز با ابلاغ سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بر این مهم و به فعال­سازی کلیه امکانات و منابع کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی تأکید ویژه شده است. بی‌شک برای تحقق این اهداف نیازمند سازوکارها و زیرساخت­های مناسب می­باشیم.

به‌طورکلی کارآفرینی، فرآیند توسعه‌ی کسب‌وکاری است که با یک ایده‌ی نوپا و از صفر شروع به عمل می‌کند و این ایده را به مرحله‌ی اجرایی می‌رساند تا به یک کسب‌وکار سود ده تبدیل شود. این روند همواره توأم با پذیرش ریسک‌هایی در زمینه‌های مختلف است و درنهایت به معرفی یک محصول و یا نوعی خدمت جدید به جامعه منتهی می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات فعالان حوزه کسب‌وکار، این بوده‌ است که کمتر در مورد معنی یک کسب‌وکار استارت‌آپی بحث و گفتگو کرده‌اند و بسیار زیاد به معرفی استارت‌آپ ویکند، رویدادها و دورهمی‌های مختلف توجه شده است. نتیجه‌اش هم این شده‌ است که یک گروه (استارت‌آپ) را با (استارت‌آپ ویکند) اشتباه می‌گیرند، و گروهی هم هستند که استارت‌آپ‌ها را یک جور مد روز می‌پندارند و به ارزش‌هایی که شروع کردن یک استارت‌آپ می‌تواند برایشان داشته باشد باور ندارند.

در این مجلد اطلاعاتی در قالب پرسش و پاسخ درباره انواع استارت‌آپ و تفاوت آن‌ها با سایر سرمایه‌گذاری‌ها نقل شده است.

 
راهنمای مراجعین به مرکز رشد...  

عنوان کتاب:
راهنمای مراجعین به مرکز رشد...

منتشر کننده:
مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

تعداد صفحات:
27 صفحه

نوع فرمت قابل دانلود:

PDF

مقدمه:

هدف از تدوین این کتابچه ارائه اطلاعاتی به جویندگان کار، دانشجویان فارغ‌التحصیل از مقاطع تحصیلی مختلف رشته‌های فنی و مهندسی است.

این کتابچه می‌تواند راهنمای خوبی برای کسانی که در جامعه به دنبال ایجاد کسب‌وکارهای فناورانه اعم از ایجاد هسته‌های فناوری، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌ها دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها باشد.

شرکت‌هایی که در این راهنما معرفی خواهند شد جنبه تبلیغاتی نداشته و صرفاً از آن‌ها به‌عنوان منابع و امکانات بالفعل موجود در کشور یاد می‌شود.

.

 
 

عنوان کتاب:
آنچه که باید درباره نوآوری باز بدانید...

منتشر کننده:
مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

تعداد صفحات:
32 صفحه

نوع فرمت قابل دانلود:

PDF

مقدمه:

   أفَمَنْ یَخْلُقُ کَمَنْ لَایَخْلُقُ أفَلَا تَذَکَّرُونَ (سوره نحل، آیه 16)

در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، «نوآوری» همواره به عنوان یکی از عوامل رشد، توسعه و برتری کشورها مطرح بوده است. بررسی اقتصاد کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که همه آنها دارای فصل مشترکی با عنوان بهره­گیری هوشمندانه از نوآوری و خلاقیت بوده‌اند. «پیاده­سازی ایده ناشی از خلاقیت به صورت یک محصول یا خدمت تازه قابل ارائه» یکی از تعاریفی است که برای نوآوری ارائه شده است. بیشتر نوآوری­ها شکست می­خورند؛ اما شرکت‌هایی که نوآوری نمی­کنند (در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی و مدیریتی) می­میرند. در دنیای امروز که مهمترین مشخصه بدون تغییر آن، تغییر است، مدیریت نوآوری برای موفقیت تمام شرکت‌ها، صرف نظر از نوع محصول یا خدمات، عاملی اساسی و تعیین کننده است. لزوم توجه به این بخش، در کشور ما نیز با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و حرکت از اقتصاد تک محصولی به سمت اقتصاد دانش بنیان به وضوح پررنگ تر شده است و حرکت هایی در همین راستا در کشور شروع شده است که یکی از نمودهای آن راه­اندازی مراکز رشد و پارک­های علم و فناوری تحت عنوان «فضاهای کار گروهی » است.

نوآوری باز که به عنوان یکی از پارادایم­های نوآوری مطرح می­باشد، عبارت است از "استفاده هدفمند از جریان رو به داخل و نیز رو به خارج دانش فنی به منظور تسریع روندهای داخل نوآوری و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری­ها". هر چند مفهوم نوآوری باز در سال 2003 معرفی شده است؛ ولی استفاده از آن به سال ها قبل بر می گردد. همکاری تعدادی از یونانیان با ارتش خشایار شاه در تصرف آتن، و استفاده از مهندسان مصری و فنیقی در ساخت پلی از قایق ها برای عبور نیروی زمینی ایران بر روی تنگه داردانل نمونه‌هایی از استفاده از نوآوری باز در چندین هزار سال قبل می باشد.

در این مجلد، به شکل مختصر در مورد نوآوری باز و بسته، منافع و مضرات هر کدام، ویژگی­ سازمان­های نوآور، چرایی لزوم حرکت سازمان­ها به سمت نوآوری باز و مباحثی از این دست پرداخته می­شود. برای مطالعه عمیق­تر و دقیق­تر در زمینه نوآوری می­توانید به مراجعی که در انتهای کتابچه آورده شده است، مراجعه فرمائید.

 
 

عنوان کتاب:
آنچه که باید درباره مالکیت فکری بدانید... (1)

منتشر کننده:
مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

تعداد صفحات:
41 صفحه

نوع فرمت قابل دانلود:

PDF

مقدمه:

امروزه خلق ثروت بر پایه علم و فناوری یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه جوامع بشری محسوب می­شود. در کشور ما نیز با ابلاغ سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بر این مهم و به فعال­سازی کلیه امکانات و منابع کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی تأکید ویژه شده است. بی‌شک برای تحقق این اهداف نیازمند سازوکارها و زیرساخت­های مناسب می­باشیم.

یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند ضامن موفقیت اقتصادی و فناوری پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان در عصر دانایی‌محوری باشد، توجه به «حقوق مالکیت فکری» است. پژوهشگران و شرکت‌ها با بهره‌گیری از نظام حقوقی مالکیت فکری، قادر خواهند بود تا چتر حقوقی کارآمدی برای فرایند خلق ایده تا صادرات فناوری و تجاری‌سازی خودشان فراهم آورند. با توجه به اینکه غالب داشته‌های پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان از جنس دارایی‌های فکری است لذا «مدیریت و حفاظت حقوقی از دارایی‌های فکری» امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. از سوی دیگر، برای وارد شدن به عرصه اقتصاد جهانی باید با ادبیات خاص دنیای تجارت که یکی از مباحث کلیدی آن »Intellectual Property Law« یا همان حقوق مالکیت فکری است، آشنا شد. به‌طور خلاصه و در یک جمله می‌توان بیان داشت که: «ندانستن مباحث حقوق مالکیت فکری برای پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان یک تهدید جدی و دانستن آن‌ها به‌عنوان یک فرصت بزرگ خواهد بود».

این کتابچه باهدف ترویج مقوله مالکیت فکری در میان پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع کشور گردآوری‌شده است.

 در این شماره پس از تعریف «حقوق مالکیت فکری» و بیان تاریخچه آن، به توصیف و تبیین اهمیت حقوق مالکیت فکری و انواع آن پرداخته می‌شود و مباحثی از قبیل قوانین، کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و داخلی در این حوزه در کتابچه شماره 2 به چاپ خواهد رسید.

 

 
 

عنوان کتاب:

آنچـه بایـد درباره TRL بدانید...

منتشر کننده:
مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی

تعداد صفحات:
44 صفحه

نوع فرمت قابل دانلود:

PDF

مقدمه:

امروزه خلق ثروت بر پایه علم و فناوری یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه جوامع بشری محسوب می­شود. در کشور ما نیز با ابلاغ سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بر این مهم و به فعال­سازی کلیه امکانات و منابع کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی تأکید ویژه شده است. بی‌شک برای تحقق این اهداف نیازمند سازوکارها و زیرساخت­های مناسب می­باشیم.

توسعه‌ي محصول جديد به‌عنوان رويكردي نوين براي مواجه با تغييرات محيطي به كار می‌رود و مقدمه‌ای براي ورود به فضاي رقابتي و كسب مزيت رقابتي است. اجراي موفقیت‌آمیز پروژه‌های توسعه‌ي اين محصولات وابستگي شديدي به، در اختيار داشتن فناوری‌های جديد و پيشرفته دارد. از طرفي اكتساب فناوری‌های پيشرفته داراي ریسک‌های مالي و زماني بالايي است و يكي از راهبردهاي اساسي براي تسريع در اجراي پروژه‌های سامانه‌ای پيچيده و كاهش هزینه‌های آن، استفاده از ابزار ارزیابی سطح بلوغ فناوری‌های موردنیاز در سامانه و دستيابي به دانش فني آن‌هاست. یکی از معیارهایی که جهت سنجش آمادگی و بلوغ فناوری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد سطوح آمادگی فناوری یا TRL (Technology Readiness Level) می‌باشد که توسط سازمان ناسا در دهه هشتاد میلادی توسعه یافت و مورداستفاده قرار گرفت، ابزار مذکور که امکان ارزیابی بلوغ فناوری را در مراحل توسعه محصول امکان‌پذیر می‌سازد، به‌صورت گسترده در سطح کشورهای پیشرفته در سازمان‌های صنعتی و دولتی مورداستفاده قرارگرفته است.

به‌عبارتی‌دیگر، TRL ابزاری تحليلي براي سنجش و ارزيابي سطح آمادگي و بلوغ فناوري و مقدار خطرپذيري مربوط به استفاده از یک فناوري جدید در توسعه محصول است. همچنین TRL امکان مقایسه سازگاری بین انواع مختلف فناوری را در چارچوب محصولی خاص و در محیطی عملیاتی و کاربردی میسر می‌کند. محاسبه TRL شامل بررسی و ارزیابی اجزا، سیستم‌های فرعی و سیستم کامل یک فناوری و محیط آن است.

درنهایت، سنجش مناسب TRL برای فناوری‌های به‌کاررفته در توسعه محصول و مدیریت صحیح در ایجاد هماهنگی بین آن‌ها می‌تواند درک صحیحی از ریسک سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و محدودیت‌های مدیریتی، عملکردی و زمان‌بندی را برای مدیران ارشد و سرمایه‌گذاران در مراحل مختلف توسعه محصول به دنبال داشته باشد. به بیانی دیگر بلوغ یک فناوری جدید قبل از قرارگیری پیاده‌سازی آن در یک محصول و هماهنگی آن با فناوری‌های دیگر مورداستفاده در محصول، می‌تواند نقشی کلیدی در سودآوری نهایی محصول داشته باشد

.

 

 

.