13 کتاب استارتاپی که هر کارآفرینی باید بخواند
چه یک فرد با تجربه در زمینه استارتاپ ها باشید و چه یک تازه کار، کارآفرینان در تمام پروسه یادگیری خود نیاز دارند تا دانش خود را در تمام سطوح راهبری و مدیریتی افزایش دهند. در این همین راستا بسیاری از کارآفرینان با تجربه و به نام در دنیا، کتاب های بسیاری نوشته اند کاربردی ترین کتاب های این حوزه را به همراه توضیح مختصری از محتوای کتاب به شما معرفی می کنیم
گوگلچگونهکارمیکند؟
نوشته: اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ
آیا شرکت بزرگی مثل گوگل، چگونه شکل گرفت؟ چگونه رشد کرد؟ سیستم مدیریت و رهبری در این شرکت چگونه است؟ روند رشد و گسترش تکنولوژی، گوگل بهچهشکل است؟
به طور قطع، پاسخ این سوالات را هیچ کسی بهتر از مدیرعامل و مشاور ارشد گوگل نمیتواند توضیح دهد.«اریک اشمیت» (Eric Schmidt) و «جاناتان روزنبرگ» (Jonathan Rosenberg) در کتاب «گوگل چگونه کار میکند» (How Google Works) به تمامی سوالات بالا پاسخ میدهند.
|
|
بوم مدل کسب و کار
نوشته: الکساندر استروادر
این کتاب به پنج بخش تقسیم شده است : ١- تابلوی طراحی مدل کسب و کار : ابزاری برای توصیف ، تحلیل و طراحی مدل های کسب و کار ٢- الگوهای مدل کسب و کار براساس مفاهیم توسعه داده شده توسط متفکران پیشرو عرصه کسب و کار ٣- تکنیکها برای کمک به طراحی مدل کسب وکار ۴-استراتژی از نگاه مدل کسبوکار ۵-فرآیندی عمومی برای کمک به طراحی مدل کسبوکار که تمامی مفاهیم تکنیکها و ابزارهایھای خلق مدل کسبوکار را به یکدیگر پیوند میدهند.
|
صفر تا یک
نوشته: پیتر تیل
«صفر تا یک» دربارهی شرکتهایی است که چیزهای جدید ساختهاند و بر اساس آموختههایی است که از اسپیس اکسفرا گرفتهام. همچنین متوجه شدم که سرمایهگذارانی چون استارت تامپ، فیسبوک و بینانگذاران مشترک چون پی پالو پالانتیر از الگوهای خواستی استفاده میکنند؛ اما باید بدانید که این کتاب هیچ الگو و فرمول موفقیتی را پیشنهاد نمیدهد؛ زیرا هر موفقیتی تنها یک الگو دارد و فرمولی برای موفقیت وجود ندارد؛ زیرا هر نوآوری یکتاست و هیچکسی نمیتواند برای نوآوری نسخهای واحد بپیچد. درواقع، تنها نکتهای که پس از تحقیق، در مورد افراد موفق مثل استارتامپ و فیسبوک یافتم این بود که انسانهای موفق ارزشها را در مکانهایی که کسی انتظار ندارد پیدا میکنند و به دنبال کشف فرمول صرفا نیستند بلکه اصول کسبوکار را میخواهند.
|
|
چیزهایسختدرباره چیزهای سخت
نوشته: بنهاروویتز
این کتاب با عنوان" راه انداختن کسب وکاری که هیچ راه سادهای ندارد" توسط سعید قدوسی نژاد ترجمه گردیده است. و به زبــان و فرهنگ رایــج در شــرکتهای فناوری آمریکایی نوشته شده است و همانطورکه نویسنده در جایی از آن بیان میکند، بددهانی فرهنگ غالب این نوع از شرکتها در آمریکاست. با وجود این، در ترجمه کتاب سعی شده است تاحدامکان از معادلهای مناســبتری برای اینگونه عبارتها استفاده شــود تا چنین فرهنگی در فضای کســب وکارهای ایرانی ترویج نیابد.
البته باید گفت با شــناختی که از شــرکتهای ایرانــی، به خصوص شــرکتهای حوزۀ فنــاوری دار یم عمــدۀ آنها بــا ادب و احتــرام در محیطهــای کاری خود رفتــار میکنند و معتقدیــم حفظ چنین فرهنگی بایــد از اولویتهای مدیرعاملان همه بنگاههای کشور باشد.
|
جوامع استارتاپی (Startup Communities)
ساخت یک اکوسیستم کارآفرینی در شهر خود، نوشته برد فلد، موسس 2 صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر و بنیان گذار Techstarts است. او در این کتاب از تجربه خود از ساخت یک جامعه استارتاپی در شهر بولدر امریکا می گوید و به معرفی دو جریان انسانی می پردازد که وظیفه ساخت این جامعه را بر عهده دارند، رهبران و خوراک دهنده ها. رهبران همان کارآفرینان هستند که باید جوامع استارتاپی را هدایت کنند و خوراک دهنده ها، مراکز دولتی، دانشگاه ها، شرکت های بزرگ، سرویس دهنده ها، سرمایه گذاران و مربیان هستند. او سپس با تشریح نقش و وظیفه هر کدام پرداخته و رویداد ها و برنامه هایی که به ساخت این جامعه کمک می کند را معرفی می کند.
|
|
برد استارتاپ (Startup Board)
بیشترین استفاده را از برد مدیریتی استارتاپ خود ببرید- نوشته برد فلد
نویسنده با بیانی صریح کتاب را این گونه شروع می کند: “شما به عنوان بنیان گذار و کارآفرین، چیزهای زیادی برای انجام دادن دارید، درست کردن MVP، توسعه مشتری، استخدام، حسابداری. دیر یا زود شما برد مدیریتی شامل 3 تا 7 نفر تشکیل می دهید و این افراد در زمان هایی به شما می گویند چه کار کنید در حالیکه شما دو به شک هستید، در چارچوب نگه داشتن شما و حتی در مواردی شما را از دست خود شما نجات می دهند.”
برد فلد در این کتاب به اهمیت شکل دادن برد مدیریتی اشاره می کند و اینکه چه افرادی را در این برد با چه خصوصیتی باید بیاورید. او از تجارب خود در شکل دهی بردهای مدیریتی می گوید و اینکه افراد برد چگونه می توانند شما را حمایت کرده و شرکت را به اهدافی که گذاشته است سریع تر برساند.
|
مدیرعامل استارتاپ (Startup CEO)
راهنمای عملی برای رشد استارتاپ خود
مت بلومبرگ نویسنده کتاب با اشاره به این که این کتاب برای تمام مدیران عامل چه آن ها که برای اولین بار آن را تجربه می کنند و چه آن ها که مدیرعامل یک شرکت بزرگ هستند مفید است. او که خود یک کارآفرین تکنولوژیک است، مسیری را که یک مدیرعامل کم تجربه در یک استارتاپ باید طی کند را به خوبی می شناسد و در کتاب خود که پنجمین کتاب او در سری کتاب های انقلاب استارتاپ است، به بیان چالش ها و مسائل تجربه مدیرعاملی خود می پردازد. مسائلی مانند:
- چگونگی به تصویر کشیدن چشم انداز و استراتژی شرکت
- نحوه ساخت سرمایه انسانی و نگه داشتن آن ها
- چگونه یک مدیرعامل منابع حال حاضر خود را مسیر استراتژی شرکت و برای رسیدن به موفقیت هدایت می کند.
|
|
جذب (Traction)
راهنمای استارتاپ ها برای جذب مشتری، تقریبا تمام استارتاپ های شکست خورده یک محصول دارند، چیزی که باعث شکست آن ها می شود، نداشتن مشتری است. کتاب جذب با نگاه تغییر نگرش کارآفرینان از تمرکز بروی محصول به جذب مشتری نوشته شده است. جاستین مارز، نویسنده آن، ابزارها و چارچوب هایی از شرکت های موفق تعریف کرده که به شما کمک می کند تا کشف کنید کدام کانال بازاریابی، کلید رشد شما است.
“حتی اگر یک کانال توزیع مناسب که برای شما کار می کند پیدا کنید، می توانید شرکت موفقی داشته باشید” پیتر تیل، بنیان گذار پی پل
این چارچوب که نویسنده آن را چشم گاو می نامد، به کمک بنیان گذاران موفق شرکت هایی چون، ویکی پدیا، کاپاک، اورنوت و بسیاری دیگر تهیه شده است. این کتاب به شما نشان می دهد که چگونه بزرگترین شرکت های اینترنتی دنیا رشد کرده اند.
|
|
|
|
* برگرفته از سایت آواتک avatech.ir |
|
برای دیدن 5 کتاب بعدی به صفحه بعد مراجعه نمایید. |